Diagnoza procesów Integracji Sensorycznej (SI)

Diagnoza SI
Diagnoza procesów Integracji Sensorycznej, która przebiega podczas 2-3 spotkań i oparta jest o profesjonalne testy, próby kliniczne, kwestionariusze, wywiad z rodzicem. Po dokładniej analizie informacji uzyskanych od rodziców dziecka oraz przeprowadzonych próbach z dzieckiem, sporządzana jest diagnoza i zalecenia. Diagnoza przeprowadzona przez wykwalfikowanego terapeutę jest obiektywnym źródłem rzetelnej wiedzy na temat trudności dziecka i punktem wyjścia do opracowania skutecznego programu terapii.
- Wywiad z rodzicami – terapeuta zadaje rodzicom szereg pytań dotyczących przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w niemowlęctwie, przebytych chorób, problemów zdrowotnych dziecka, doznanych urazów, niepokojących objawów, codziennych trudności w domu i poza domem.
- Kwestionariusze – rodzice są proszenie o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które pozwalają uzupełnić wyniki diagnozy. Pamiętajmy, że to rodzic najlepiej zna swoje dziecko i jest jego najlepszym obserwatorem.
- Próby kliniczne, obserwacja kliniczna – terapeuta prosi dziecko o wykonanie kilku prób, które maja pomóc stwierdzić czy u dziecka występują nadwrażliwości, przetrwałe odruchy, pozwalaja określić stopień napięcia mięśniowego, poziom równowagi, pracę oczu, koordynacji, poziom motoryki małej, dużej.
- Testy – dziecko powyżej 4 roku życia wykonuje testy, które maja pomóc określić jego koordynację, czucie ciała, dokładne czucie i pracę rąk, poziom koordynacji i planowania ruchu. Testy standaryzowane, pozwalają na dokładne porównanie umiejętności dziecka w odniesieniu do jego grupy wiekowej.

Podsumowanie diagnozy – rozmowa z rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Poszczególne wyniki są wyjaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują również diagnozę na piśmie wraz z zaleceniami (m.in. do szkoły, przedszkola). Zawiera ona: dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów, wnioski, program terapii, zalecenia do szkół, przedszkoli i innych instytucji pod opieką których pozostaje dziecko.
Diagnoza składa się z najczęściej podczas dwóch lub trzech spotkań. Po około 45-60 minut każde służą przeprowadzeniu wywiadu, testów klinicznych i obserwacji. Po opracowaniu na ich odstawie diagnozy, podczas trzeciego spotkania (ok. 45 min.) terapeuta SI przedstawia rodzicom opracowany, indywidualny program terapii dla ich dziecka. Diagnoza i zalecenia terapeutyczne zostają szczegółowo omówione i przedstawione rodzicom w przystępny i komunikatywny sposób. Odpowiadamy na wszelkie pytania związane z diagnozą i ewentualną dalszą terapią dziecka. Rodzice otrzymują wskazówki dotyczące funkcjonowania dziecka w domu, zalecenia do szkoły i innych placówek.
Koszt: 600 zł
Konsultacja dotycząca procesu rozwoju SI
Przeznaczona jest dla rodziców, którzy obserwując swoje dziecko, mają wątpliwości co do prawidłowego funkcjonowania dziecka w domu, szkole, przedszkolu.
Niekiedy rodzice zostają poinformowani przez wychowawców, lekarzy, opiekunów ze szkoły lub przedszkola o trudnościach dziecka w jakimś obszarze funkcjonowania i sugerują spotkanie z terapeutą integracji sensorycznej. Zgłaszane przez wychowawców trudności mogą dotyczyć: koncentracji, utrzymania równowagi, nadwrażliwości, nadruchliwości, poszukiwania ruchu, trudności z utrzymaniem głowy i pozycji pionowej podczas dłuższego siedzenia, myleniem stron prawej i lewej, trudności w pisaniu i niewłaściwe trzymanie długopisu i sztućców, złe tolerowanie zabiegów pielęgnacyjnych czesania, mycia, obcinania włosów, paznokci. W szczególności koncentrujemy się na na ocenie procesu rozwoju SI pod kątem zgłaszanego problemu.
Podczas konsultacji:
- rodzic wypełnia kwestionariusz
- przeprowadzony zostaje szczegółowy wywiad z rodzicem
- przekazywane są informacje i wskazówki dla rodziców umożliwiające wspomaganie funkcjonowania dziecka
- na prośbę rodzica – wydajemy raport z konsultacji
Na konsultację rodzic przychodzi z dzieckiem.
Czas trwania konsultacji: 45-60 min
Koszt: 300 zł
Opracowanie tekstu: Dagmara Rodzoch (terapeuta SI)
